Planetarium

Onlangs kwam onze dochter thuis en vertelde dat ze vragen had gemaakt over planeten en het zonnestelsel. Toen ik hierover door vroeg bleek dat het voornamelijk een theoretisch verhaal was met wat plaatjes.
De eerste gedachte die door mijn hoofd schoot was: “Een planetarium zou zo een mooie verduidelijkende toepassing zijn op de theorie!” Dus ik besloot om er een te maken. In mijn geval heb ik hiervoor een 3D printer gebruikt en van het uiteindelijk resultaat -zie de video hieronder- de planeten laten schilderen door onze dochters.

Heb je er als leraar wel eens bij stil gestaan dat 3D printers en lasersnijders voornamelijk bij technische vakken worden ingezet, maar dat ze ook voor jou interessant kunnen zijn?
Nu begrijp ik best dat hierbij een stukje interesse en kennis een rol speelt, maar bedenk even dat het Internet vol staat met gratis lesmateriaal en 2D en 3D modellen.

👀 Zelfgemaakt lesmateriaal? Ja graag!
Wat nou als er binnen een school een aantal collega’s rondlopen die jij kunt benaderen om jouw onderwijs te laten verduidelijken met modellen. Je zoekt zelf geweldige modellen op die perfect passen bij wat je onderwijst. en de daarvoor beschikbare collega’s zorgen dat het werkelijkheid wordt. Stel je voor, van 3D-geprinte wiskundige figuren tot historische bouwwerken met de lasersnijder – de mogelijkheden zijn eindeloos.

🤔 Ingewikkelde dingen simpel maken
Deze modellen kunnen helpen om lastige onderwerpen makkelijker uitleggen. Niets werkt beter dan iets tastbaars om moeilijke concepten te verduidelijken.

🌉 Theorie en praktijk verbinden
Je kunt laten zien hoe dingen uit de boeken er in de echte wereld uitzien. Dat maakt leren veel leuker en effectiever!

🙋‍♂️ Je hebt de sleutel in handen
Als leraren heb je de touwtjes in handen. Met een beetje creativiteit en hulp kun je de wereld letterlijk op een andere manier laten zien aan jouw leerlingen.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *