Ken je dat?

Die ene leerling van wie je weet dat de kennis in het hoofd zit, maar wanneer je vraagt om het op papier te zetten in 300 woorden, lijkt het verhaal onsamenhangend, zonder duidelijke structuur.

Hoe kun je als docent deze leerling in een klas van circa 25 leerlingen ondersteunen?

Stel je voor dat als docent jouw directe hulp niet nodig is… Hoe zou dat eruit kunnen zien?

– Laat de leerling zijn verhaal zonder enige tekenlimiet opschrijven.
– Geef de leerling de opdracht om de volgende prompt aan ChatGPT te geven:

“Herschrijf mijn tekst in dezelfde stijl en behoud toon, woorden, zinnen, perspectief, tijd en tempo. Gebruik 300 woorden. Geef aan welke wijzigingen je hebt toegepast en waarom.”

– Laat de leerling beide teksten met elkaar vergelijken en opschrijven wat opvalt.
– Laat de leerling de tekst inhoudelijk controleren en, indien nodig, aanpassen.
– De leerling deelt de tekst met jou als docent en legt uit wat hij heeft geleerd.
– Jij als docent geeft de leerling tips en bespreekt eventuele verbeteringen.

Met deze aanpak kunnen leerlingen zelfreflectie stimuleren en leren van tekstherziening. Jij als docent helpt door feedback te geven en de leerling aan te moedigen, wat de zelfstandigheid en schrijfvaardigheden verbetert.

De vraag die over blijft is… Ken je dat? Kun je dat? Wil je dat?

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *