Hands-on en minds-on onderzoeken en ontwerpen

De ontwerp- en onderzoekcirkel is een door SLO ontwikkeld handvat om leerlingen stapsgewijs door het onderzoek- en ontwerpproces, te begeleiden. Het zijn mooie hulpmiddelen maar kunnen voor leerlingen toch ook wel enigszins abstract zijn.

Door het toevoegen van verschillende kaders en uitleg aan beide cirkels, waar op  leerlingen direct mogen schrijven, noteren, tekenen, schetsen etc., wordt het op gang brengen van het creatieve denkproces gestimuleerd.

Het onderzoek- en en ontwerpblad is bedoeld om leerlingen te begeleiden bij het uitvoeren van een onderzoek of realiseren van een ontwerp. Het biedt de leerlingen een gestructureerd kader waarmee ze zowel hands-on als minds-on volgens het plan aan de slag gaan.

Het toevoegen van de kaders met uitleg en/of vragen bij elke stap helpt leerlingen door hen gerichte aanwijzingen en vragen te geven die hen door het onderzoek en/of ontwerpproces leiden. Dit maakt het makkelijker voor leerlingen om elk deel van het het stappenplan te begrijpen en succesvol uit te voeren, vooral voor leerlingen die hier nog geen ervaring mee hebben of die extra begeleiding nodig hebben.

ontwerpcirkel

Ontwerpblad | A3 formaat

Onderzoekblad | A3 formaat

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *