Ben jij een ontwerpend innowijzer?

Innowijzer: “Een docent die  actief opzoek is naar nieuwe benaderingen, technologieën en methoden, deze verkent en implementeert om het leerproces te verbeteren.”

Nieuwe technologieën spelen een cruciale rol in onderwijsinnovatie. Opvallend is dat wanneer er gesproken wordt over nieuwe technologieën, die als een verrijking kunnen worden ingezet vanuit de docent, het vaak gaat over:

  • online leerplatforms
  • adaptieve leersystemen
  • AR/VR
  • A.I.
 

Vrijwel nooit gaat het over 3D printers en lasersnijders. Dit terwijl juist 3D-printen en lasersnijden veelbelovende gereedschappen zijn die het onderwijs kunnen verrijken, leerlingen kunnen voorbereiden op de moderne wereld en ook binnen niet technische vakken een andere kijk kunnen geven op techniek & technologie.

Er is veel te doen over het tekort aan technici in Nederland en wil men leerlingen zo vroeg mogelijk al enthousiasmeren voor techniek en technologie. Juist belangrijk daarbij is dat leerlingen niet alleen geënthousiasmeerd worden, maar ook geïnspireerd. Dit kan onder andere door ze op andere manieren binnen de school de toegevoegde waarde van techniek en technologie te laten ontdekken. Je wilt dus, juist ook bij de vakken die zich daar op het eerste gezicht minder voor lijken te lenen, dat er concrete toepassingen plaatsvinden.

De win-win situatie die gecreëerd kan worden komt voort uit het feit dat 3D printen en lasersnijden bij uitstek geschikt zijn voor docenten om eigen leermiddelen te creëren.

Dit heeft verschillende voordelen:

  1. Docenten als Ontwerpers:
    • Door docenten in staat te stellen hun eigen leermiddelen te maken, worden ze actieve ontwerpers van het onderwijs.
    • Ze kunnen specifieke materialen creëren die aansluiten bij de leerdoelen, de context van de klas en de behoeften van de leerlingen.
  2. Aanpassing en Personalisatie:
    • Docenten kunnen leermiddelen aanpassen op basis van leerbehoeften.
  3. Creativiteit en Interactie:
    • Het gebruik van 3D-printers en lasersnijders stimuleert creativiteit bij docenten.
    • Ze kunnen interactieve modellen, prototypes of visuele hulpmiddelen maken.
  4. Leerlingen Betrekken:
    • Het zelf maken van leermiddelen kan leerlingen inspireren en betrekken.
    • Ze zien dat leren niet alleen uit boeken komt, maar ook uit praktische ervaringen.
  5. Open leermiddelen:
    • De docent hoeft het wiel niet telkens opnieuw zelf uit te vinden, op het Internet zijn heel veel gratis beschikbare materialen en modellen te vinden.
  6. Budgetvriendelijk:
    • 3D-printen en lasersnijden kunnen kosteneffectief zijn op de lange termijn.
    • Docenten kunnen herbruikbare materialen maken zonder afhankelijk te zijn van externe bronnen.
 

Docenten die zelf leermiddelen creëren met behulp van moderne technologieën bevorderen actief leren, creativiteit en maatwerk in het onderwijs en laten leerlingen op andere wijze kennis maken met toegepaste techniek en technologie.

Enkele voorbeelden:

In het huidige onderwijs lijkt dit een onhaalbaar idee en kunnen alle voor de hand liggende onderwerpen direct van stal gehaald worden.

  • Tijdgebrek en werkdruk
  • Gebrek aan kennis en vaardigheden
  • Angst voor verandering
  • Beperkte toegang tot middelen:
  • Institutionele cultuur en ondersteuning
  • Integratie in bestaand curriculum
 

Je moet als docent en als onderwijsinstelling bereid zijn om te veranderen en hier ook actief op in te zetten. Een combinatie van training, ondersteuning, tijd, middelen en een cultuur van innovatie kan docenten helpen om effectiever gebruik te maken van moderne technologieën in hun onderwijspraktijk.

  • Scholen kunnen docenten ondersteunen door tijd vrij te maken voor professionele ontwikkeling en het creëren van leermiddelen. Ook kunnen ze samenwerken met andere docenten om taken te verdelen.
  • Investeer in professionele ontwikkeling en training voor docenten. Workshops, cursussen en samenwerking met experts kunnen helpen.
  • Creëer een cultuur van experimenteren en fouten maken. Moedig docenten aan om te experimenteren en te leren van hun ervaringen.
  • Creëer een ondersteunende omgeving waarin docenten worden aangemoedigd om te experimenteren en te innoveren. Erken hun inspanningen en successen.
  • Zoek naar externe financiering, subsidieprogramma’s of samenwerking met bedrijven om toegang tot technologieën te vergroten.
  • Bied begeleiding en voorbeelden van succesvolle integratie. Toon aan hoe deze technologieën relevant kunnen worden ingezet binnen hun vakgebied.
  • Een duidelijke visie op technologie gebruik en leiderschap dat deze visie ondersteunt, zijn essentieel voor een succesvolle verandering van denken.
 

Natuurlijk kun je gewoon klein beginnen. Gooi eens een balletje op binnen de sectie, loop eens naar die ene collega met een 3D printer, volg een workshop, of… Er is vast wel een manier om samen met anderen te denken in mogelijkheden.

Wees het vlammetje voor je collega’s, overtuig de directie, verras de leerlingen, inspireer en enthousiasmeer!

Succes!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *